MAGOXX-board is de startupfase voorbij

Startups kunnen doorgaans een duwtje in de rug goed gebruiken. Om die reden hebben startups een aparte plek gekregen in het Witte-Vlekkenproject. Milieudatabase.nl sprak met Jan Engels, oprichter en directeur van MAGOXX-board. Zijn magnesium-oxide plaat is inmiddels in de NMD opgenomen en als fabrikant is Jan Engels de startupfase voorbij. Als geen ander weet hij hoe moeilijk het is om een bouwproduct in de markt te zetten. Om andere start-ups verder te helpen vertelt hij hoe hij de startupfase heeft overleefd en hoe hij de toekomst ziet.

Het avontuur van de Magoxx-board begon tien jaar geleden nadat de dienstbetrekking van Jan Engels bij koeriersdienst DHL Express werd beëindigd. Hij kreeg een gouden handdruk mee en besloot dat bedrag te gebruiken om er iets zinnigs mee te doen. Iets met bouwen (ooit was hij als architect afgestudeerd aan de TU Delft) en iets dat invulling zou geven aan zijn maatschappelijke betrokkenheid. Bij het op internet zoeken naar materialen voor de bouw van zijn tuinhuis kwam hij op het spoor van de magnesium-oxide plaat. “Deze plaat is in Nederland nauwelijks bekend, maar wordt in Azië veel gebruikt. Het is een plaat met bijzondere kwaliteiten. Nadat ik deze plaat in mijn tuinhuis had gebruikt, heb ik in 2013 het plan opgevat om in India deze plaat te gaan produceren.”

Mister Keepi foundation

Dat Jan Engels voor India koos om daar de eerste productielijn van de Magoxx-board te ontwikkelen is niet toevallig. In 2012 richtte hij de ‘Mister Keepi Foundation’ op. De stichting zamelt (nog steeds) geld in om scholen in India te voorzien van zonnepanelen. Met deze zonnepanelen kunnen de scholieren een mobiele LED-lamp opladen waarmee ze thuis licht hebben en ‘s avonds kunnen studeren. “Tijdens mijn bezoeken voor de stichting aan het platteland van India, zag ik dat een belangrijk deel van de oogst van de boeren door de hitte verloren ging. Groente en fruit lagen weg te rotten onder de hete zon. Ik kwam toen op het idee om koelcellen te maken met wanden van magnesiumoxideplaat. In mijn tuinhuis had ik deze platen gebruikt om mijn spullen te beschermen tegen de kou, maar in India kunnen ze de oogst beschermen tegen de warmte. Dat helpt om de oogst te vergroten.”

MAGOXX-binnenwanden

MAGOXX® Board is een multifunctioneel constructiemateriaal op basis van magnesiumoxide, versterkt met meerdere lagen van glasvezel gaas. MAGOXX® Board is zeer duurzaam, onbrandbaar (brandklasse A1), lichtgewicht, geluidsisolerend, weerbestendig, stootvast. Dit bespaart tijd en arbeid. MAGOXX® board is beschikbaar in verschillende afmetingen en diktes. De platen zijn te gebruiken voor oneindig veel binnen- en buitentoepassingen. Voorbeelden van toepassingen zijn: valse plafonds, dakconstructies, dakbedekking, wandbekleding, kanaalafdekkingen, staalbescherming, systeemwanden, prefab constructies en interieurontwerp.

Eerste productielijn

In 2014 startte Jan Engels een productielijn van sandwichpanelen met de magnesiumoxideplaat onder de naam SINH Board. “In eerste instantie was het succesvol. Maar dat veranderde toen mijn buurman hetzelfde ging doen. Hij had het voordeel dat hij de platen tegen een lagere prijs kon aanbieden, omdat hij nauwelijks belasting hoefde te betalen. Het was een ongelijke strijd en twee jaar later moest ik de productie in India stopzetten.”

Jan Engels vond daarna een productiepartner in China en besloot zich op de Europese markt te richten, te beginnen in Nederland. De herstart bood hem de gelegenheid zich te heroriënteren op het product. “Ik besloot om af te stappen van de productie van specifiek sandwichpanelen en mij te richten op de productie van platen. Met platen kan je nog steeds sandwichpanelen maken, maar daarnaast zijn er legio andere toepassingsmogelijkheden.

De magnesiumoxideplaten zijn bijvoorbeeld te gebruiken als gevelplaat, als binnenwand, als bekleding van staalconstructies of als prefab bouwdeel. Het is het streven om over 3 tot 5 jaar een fabriek in Nederland of Duitsland te hebben en de afzet naar België, Duitsland en de Scandinavische landen uit te breiden. Op dit moment zijn we nog niet zo ver, maar het ziet er naar uit dat we over een paar jaar hier of in Duitsland een eigen productielijn hebben en ongeveer 500.000 m² aan platen per jaar kunnen wegzetten.”
Inmiddels bestaat het bedrijf van Jan Engels tien jaar, is het personeelsbestand gestegen naar vijf, en groeit de omzet jaarlijks zo’n 30%. Maar het ging zeker niet van een leien dakje. Banken waren niet bereid te investeren en de markt ontving hem niet met open armen. De ontwikkeling verliep dikwijls volgens het patroon van twee stappen vooruit en daarna een flinke stap achteruit.

MAGOXX gevels

“Ik wilde per se een product in de markt zetten dat topkwaliteit biedt. De kwaliteit moet gewoon kloppen. Dat klinkt gemakkelijker dan het is. Er zijn zoveel eisen waaraan je moet voldoen, die vaak zeer verschillend van aard zijn en soms tegen elkaar inwerken. Uiteindelijk moet je er wel voor zorgen dat alle benodigde testen worden uitgevoerd en dat de certificering wordt binnengehaald. De resultaten van de testen hebben vaak tot aanpassingen van het product geleid. Het heeft zeker drie jaar geduurd voordat het product technisch in orde was.”

“Eerlijk gezegd benaderde ik de markt vooral vanuit mezelf. Ik dacht: dit is een topproduct, dit is wat de markt nodig heeft, dit verkoopt zichzelf. Maar de bouw is niet uit zichzelf innovatief. De belangrijkste les van de startupfase is dat je zorgvuldig moet vaststellen wie nou eigenlijk je klant is en wat de markt wil. Daarvoor is het nodig om uitvoerig marktonderzoek te doen. Mogelijk waren we dan sneller door de startupfase gegaan. Je kan je niet veroorloven om te zeggen: dit is het product en koop het maar. Zo werkt het niet. Je moet flexibel zijn en luisteren naar de voorkeuren van de klant.”

Waar Jan Engels geen spijt van heeft is zijn aanpak om MAGOXX Board niet via de handel in de markt te zetten. Hij koos ervoor om de bouw via de digitale weg (met name door middel van zijn website en via social media) met de plaat kennis te laten maken. Door de handel te omzeilen was hij in staat de plaat tegen een scherpe prijs aan te bieden en kwam hij in direct contact met de klant. Hij kreeg te horen wat de klant van het product vond en leerde hij hoe de klant de plaat wilde toepassen. Zo kwam hij erachter dat de industrie de plaat wilde gebruiken om installaties brandwerend te bekleden en dat de prefab bouw een belangrijke groeimarkt was. “Wij ontdekten dat onze website goed bezocht werd door prefab gevelbouwers. Vervolgens hebben we deze doelgroep actief benaderd. Zij zijn nu onze grootste afnemers.”

Waar Jan Engels ook geen spijt van heeft is het uitgangspunt dat het product duurzaam moet zijn. Na de CE-certificering volgde al snel het LCA-onderzoek. Jan Engels: “Dat het product duurzaam is, was voor mij een ‘must’. De wereld moet er beter van worden. De magnesium-oxide plaat heeft een lage CO₂-voerafdruk en is niet giftig. Voor de productie van magnesium-oxide volstaat een temperatuur die de helft lager is dan die van cement en beton. Op dit moment domineert gips de markt voor brandvertragende producten, maar ook voor gips zal een alternatief moeten worden gevonden. De voorraad gips raakt uitgeput, terwijl het magnesium-oxide kristal rijk voorhanden is en in vergelijking met een gipsplaat er veel minder materiaal nodig is om een plaat van gelijke sterkte te maken. Bovendien zijn de magnesium-oxide platen voor 100% recyclebaar. Maar we moeten de bouw nog wel overtuigen van de duurzaamheid van het product. We hopen, nu we de startupfase voorbij zijn, dit de komende jaren voor elkaar te krijgen.”