Blog #14 Lancering van de nieuwe website
Regelmatig spoor ik mijn collega’s aan om een stukje te schrijven voor de site of wat persoonlijker, een blog te schrijven. Met het idee goed voorbeeld doet volgen in mijn hoofd én omdat het ook wel goed is om een stok achter de deur te hebben om zelf een stukje te schrijven, neem ik u deze keer mee in de lancering van de nieuwe website.
We hadden een behoorlijke wensenlijst voor onze nieuwe site met een aantal nieuwe functionaliteiten. We hebben de bouw van de nieuwe site laten bouwen door bureau 'Fluxility'. Zij hebben ervoor gezorgd dat we bijna alles wat op onze wensenlijst stond, hebben kunnen afvinken. Ik gebruik deze blog graag ook om Fluxility en in het bijzonder Eline Lelieveld te bedanken voor de fijne flexibele samenwerking!
Hoewel ik al vaak heb meegewerkt aan nieuwe websites blijft het, ondanks dat het altijd veel werk is, ontzettend leuk om te doen. Je hebt de mogelijkheid om alle beperkingen waar je bij de huidige site tegenaan loopt op te lossen en het is een erg leuke puzzel om alles wat je gemaakt hebt beter neer te zetten. De voorgaande keren bij mijn vorige werkgever was ik onderdeel van een groot team en dat was deze keer anders omdat we bij de NMD met een kleinere club zijn. Hierdoor waren de lijntjes intern lekker kort net als met Eline van Fluxility. Voor mij was dit tot nu toe wel echt de leukste website migratie die ik heb meegemaakt.
We zijn gestart door samen met het team en de designers onze wensenlijst te bespreken en te bedenken hoe we alles willen hebben. Nadat het content managementsysteem (het systeem waarin de content geplaatst wordt, het zogenaamde CMS) klaargemaakt was en de applicaties ontwikkeld waren konden we echt starten. In december 2022 begon ik met het overzetten van de content en konden we het CMS verder finetunen. Naast een nieuw design en nieuwe functionaliteiten wilden we veel meer structuur aanbrengen in alle content die we inmiddels hebben geproduceerd. Dit betekende een hoop gepuzzel en geschuif. We hebben nieuwe overzichtspagina's gemaakt voor de verschillende doelgroepen en onderdelen waardoor onze content nu beter beschikbaar en vindbaar is.
In de één na laatste week van februari stond de livegang gepland en alles liep op rolletjes.
Het harde werken in de maanden ervoor maakte dat ik genoeg tijd had voor de puntjes op de i. We waren er helemaal klaar voor en hadden bewust een redelijk rustig moment gekozen. Een zogenaamde soft launch. Het blijft namelijk altijd een spannend moment, de livegang van een nieuwe site. Er kan toch altijd iets misgaan bij de overgang van de testomgeving naar de productieomgeving. Dus dat doe je liever niet op een moment dat veel bezoekers dit zien.
Het liep iets anders…
Aan het eind van maandagochtend stond de nieuwe site live. Later die dag publiceerde de Cobouw het artikel over de milieuprestatie van de warmtepomp. Maandagavond werden we genoemd in artikelen op telegraaf.nl en ad.nl en toen ik op dinsdagochtend op kantoor aankwam lagen er al verschillende telefoonnotities van journalisten op mijn bureau. En dat werden er meer, veel meer: FD, Trouw, Volkskrant, Nieuwsuur, NRC, NOS, Change Inc, Vakblad Warmtepompen etc. etc. Ook hadden we ineens particulieren aan de telefoon met vragen over warmtepompen. We hebben in een paar dagen tijd ongelofelijk veel vragen beantwoord en journalisten gesproken.
Hierdoor hadden we in de eerste twee dagen na livegang meer dan vijf keer zoveel bezoekers dan dat we normaal in een maand hebben. En de site heeft deze vuurdoop geweldig doorstaan.
Wie het nog niet heeft gezien nodig ik graag uit om even lekker rond te kijken op onze nieuwe site. Suggesties of opmerkingen zijn ook altijd welkom deze kunnen via het formulier onderaan elke pagina worden doorgegeven.
Bekijk hier een overzicht van alle nieuwsartikelen over de milieuprestatie van de warmtepomp
Nog vragen over de warmtepomp? Bekijk hier de FAQ