vrijdag 29 mei 2020

Het Alfa-college in Hoogeveen is de eerste Nederlandse onderwijsinstelling die aan de slag gaat met het Madaster Educatie platform. Studenten kunnen nu bestaande gebouwen inventariseren en toetsen op circulariteit. Het is een unieke combinatie van leren en werken in de praktijk met als speerpunt circulariteit. Zowel onderwijs als bedrijfsleven gaan hiervan profiteren.

 

Het Alfa-college heeft in haar strategisch beleid een duidelijke visie op circulariteit, energie en duurzaamheid. De koersuitspraak “Samen creëren we meer waarde voor een betere wereld” ligt aan de basis voor de aanpak van de revitalisatie van het gebouw aan de Voltastraat 33 in Hoogeveen.

Omdat ook het (techniek-) onderwijs nauw betrokken wilde worden bij circulair bouwen, is in samenwerking met N.I.C.E. (Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie) en de Hanzehogeschool een traject gestart waarin het vooral om ‘pionieren’ ging rond dit thema.

Zo hebben studenten een gebouwpaspoort voor het pand aan de Voltastraat ingevoerd in het reguliere Madasterplatform, waarop een circulariteitscore is ontworpen. Hieruit ontstond de wens om Madaster Educatie te integreren in het huidige onderwijs van meerdere mbo-opleidingen en als onderdeel van een cursus voor het bedrijfsleven, die door het Alfa-college wordt aangeboden.

Alco Otten is als docent bouwkunde van het Alfa-college is enthousiast: “Het toepassen van Madaster Educatie in een werkelijke projectopdracht met een koppeling van theorie en praktijk is een schitterende leervorm voor studenten.”

Madaster lanceerde een online educatie-omgeving waarmee studenten in staat worden gesteld om een eigen materialenpaspoort te genereren. “Studenten zijn de wereld van morgen en om hen kennis te laten maken met de nieuwste technologieën heeft Madaster een educatie-omgeving gebouwd. Met dit platform kunnen onderwijsinstellingen wereldwijd hun studenten laten experimenteren met circulariteit en ze daarmee voorbereiden op de wereld van morgen”, aldus Sander Beeks van Madaster. Het paspoort geeft de student beter en meer inzicht in de circulariteit van de gebouwen en constructies die ze zelf ontwerpen. Onderwijsinstellingen die overwegen om het platform van Madaster Educatie op te nemen in het lesprogramma kunnen voor meer informatie terecht bij Sander Beeks via emailadres sander.beeks@madaster.com.