Even buiten Leeuwarden is een nieuwe fietsbrug in gebruik genomen. De brug over het Harinxmakanaal vervangt een stalen versie en bestaat uit een vast deel en een beweegbaar deel. Het unieke aan deze brug is dat het gehele, 66 meter lange brugdek van bio-based composiet is gemaakt. Op deze schaal is dat een wereldprimeur. Het composiet bestaat uit balsahout, vlas, hars en harder. Het gebruik van bio-based composieten in de infrastructuur is een relatief nieuw fenomeen. In samenwerking met onderwijsinstellingen is een materialenstudie doorlopen om tot een optimale samenstelling van de bio-composiet te komen. Zo is een samenstelling gevonden die voor 80 % uit natuurlijk materiaal bestaat en een levensduur van 50 jaar heeft. 

 

Door het gebruik van hernieuwbare materialen is het gewicht van het dek lichter en daardoor kan ook op het materiaal in de onderbouw en fundering worden bespaard. Het beton van de oude brug werd als betongranulaat ingebracht in de nieuwe betoncomponenten. Het hout voor de wachtplaatsen van de scheepvaart is afkomstig uit andere Friese projecten en is dus te bestempelen als hergebruikt. Daarnaast zijn een aantal componenten, zoals de geleidewerken zodanig ontworpen dat zij 1-op-1 herbruikbaar zijn. Er wordt nog onderzocht of het oude brugdek op een andere plek kan worden hergebruikt. 

De fietsbrug is gemaakt door het bouwteam D.R.I.V.E., bestaande uit de Provincie Fryslân, de ingenieurscombinatie Sweco/Witteveen+Bos, de aannemerscombinatie Strukton/Spie, composietproducent Infra Composites en GreenPac, innovatiecentrum voor (groene) kunststoffen, vezels en composieten. Inmiddels is aan de brug de Circular Award Public 2019 toegekend in de categorie Provincies. 

Bron: https://www.drive.frl/

 

 

Friday 6 December 2019

Fietsbrug van bio-based composiet