Cementloze brug in Wageningen
Wageningen is weer een stapje verder op de weg naar de circulaire economie. Op de fietsroute tussen het Wageningse stadscentrum en de Wageningse universiteit is een circulaire fietsbrug geplaatst met als belangrijkste kenmerken een lage CO2-uitstoot, gebruik van secundaire materialen en een modulaire, demontabele constructie.
De betonnen dekdelen van de Wageningse brug rusten op liggers van afgedankt én onbehandeld staal. De leuningen zijn gemaakt van duurzaam geproduceerd en onbehandeld hardhout met FSC-keurmerk met daarin afgedankte visnetten uit Urk als extra valbescherming. De brug is zodanig ontworpen dat hij van landhoofden tot en met brugleuning demontabel is.
De belangrijkste innovatie is het gebruik van cementloos beton voor zowel het brugdek als de brughoofden. Dankzij de afwezigheid van het cement én het gebruik van duurzaam thermisch gereinigd oud asfalt als toeslagmateriaal is bij de productie van dit beton 80 procent minder CO2 uitgestoten dan bij traditioneel cementhoudend beton. De technische benaming van deze cementloze betonsoort is geopolymeerbeton.
In traditioneel beton wordt cement toegepast als bindmiddel. Bij de productie van cement komt er veel CO2 vrij. Met de geopolymeertechnologie wordt het cement vervangen door geopolymeer, een bindmiddel op basis van minerale reststoffen, alkaliën en een activator. Dit resulteert in een CO2 reductie die, afhankelijk van de toepassing, kan oplopen tot 85% en dus ook een lage MKI (milieukostenindicator) score.