Bamboe gevelbekleding van FelixWood met categorie 1-data in de NMD

De geschiedenis van het bedrijf Felix gaat helemaal terug naar het jaar 1891, toen Felix Clercx een zagerij oprichtte in Mierlo. Lang lag de focus op het importeren van exotische houtsoorten. In de jaren negentig veranderde dat met de lancering van FelixWood. Met dit merk startte het bedrijf met de ontwikkeling van eigen producten zoals vlonderplanken, tuinmeubelen, schuttingen en gevelbekleding. Twee van die producten – FelixWood Symphony en Melody, beide bamboe gevelbekleding (thermisch gemodificeerd) - staan nu met categorie 1-data in de NMD.
Adjunct-directeur Sander Kindt vertelt over hoe het is om van een handelsonderneming te veranderen in een bedrijf met eigen merken en productontwikkeling. En hoe de familiecultuur en het altijd oog hebben voor de volgende generaties sturend is in de keuzes die Felix maakt.
Van handelaar naar merkenbedrijf
“We zijn van origine een houthandel, maar door de overname door Forestia in 2019 veranderde dat, toen we besloten eigen merken en producten te gaan ontwikkelen. We hebben drie eigen merken: FelixWood® (voor hout en Bamboe), Fiberdeck® (Houtkunststof composiet) en Cobra® (bevestigingsmaterialen en clips).
“Een enorme stap voor ons bedrijf. We hebben nu een afdeling Research & Development, productmanagement en werken samen met producenten, die exclusief voor Felix producten produceren volgens onze eigen specificaties en kwaliteitsnormen. Wij richten ons met deze drie merken op de applicaties; decking, fencing en cladding.

Bijpassende vlonders en geveldelen
“Met het netwerk in de houtwereld dat we al hadden, kwamen we veel in aanraking met bamboeleveranciers. Bamboe is een prachtig product. Het is sterk, goed te bewerken, groeit supersnel en slaat tijdens die groei ook nog eens CO2 op. Dat maakt het materiaal heel duurzaam in het gebruik.”
“We zijn begonnen met het ontwikkelen van bamboeproducten voor in de tuin, zoals vlonderplanken. De bamboe wordt voor onze producten thermisch gemodificeerd. Door het thermisch te modificeren krijgt het een andere kleur en wordt het harder en stabieler. Gaandeweg merkten we dat klanten ook behoefte hadden aan gevelbekleding van hetzelfde materiaal. Dat ze het mooi vinden om een vlonderplank te hebben met hetzelfde profiel in de gevel.”

Proces van vallen en opstaan
Makkelijk was het niet, de overgang van een handelsonderneming die merken van andere leveranciers verkoopt, naar een bedrijf dat eigen merken ontwikkeld en verkoopt, vertelt Sander. “We zijn echt met elkaar op ontdekkingstocht gegaan. Er komt zoveel bij kijken. Vormgeving, uitstraling, bewerking, manier van installeren, brandklasse. Er waren momenten dat we dachten: waar zijn we aan begonnen? Maar het gevoel van trots is dan wel extra groot als het lukt. Er zijn al mooie producten uit voortgekomen.”
Compleet concept
Twee van die producten staan nu met categorie 1-data in de NMD. “Onze bamboe gevelbekleding Symphony (met brandklasse C) en Melody. Beide dus vervaardigd uit thermisch gemodificeerd bamboe.”
“We leveren deze producten inclusief Cobra® bevestigingsmaterialen, want niet alleen de kwaliteit is voor ons heel belangrijk, we willen ook iets aanbieden dat makkelijk werkt. We ontwikkelden
hiervoor een systeem met clips. Je hoeft daardoor geen timmerman te zijn om onze producten te monteren, iedereen kan ermee bouwen.”
Data verzamelen voor de LCA
Voor de opname in de NMD moest Felix natuurlijk een levenscyclusanalyse laten maken van de producten. “Dat bleek door de goede en nauwe samenwerking met onze partners niet heel ingewikkeld. We stellen hoge eisen aan onze leveranciers en werken nauw met hen samen. We laten hun ook al jarenlang onafhankelijk auditeren en hadden dus al toegang tot alle processen.”
“Zeker als je zakendoet met bedrijven in Azië is dat erg belangrijk. Niet alleen vanwege het milieu, maar om het hele plaatje van verantwoord ondernemen. We hebben om die reden een kantoor in Maleisië met eigen personeel om de lijnen met onze zagerijen en productielocaties voor bamboe en WPC kort te houden. We hebben goed zicht op hoe het daar gaat. Dat is iets wat wij als familiebedrijf erg belangrijk vinden.”
Kennis uit de LCA
Ondanks de inzichten die Felix al had, leerde het bedrijf ook nog veel van de LCA. “We halen onze producten van ver. We dachten dat dit grote invloed heeft op de milieukosten, maar nu zien we dat productie 80-90% van de milieukosten bedraagt en niet de logistieke bewegingen.”
“Bamboe wordt al wel verbouwd in Europa, maar geschikte productiefaciliteiten zijn er nog niet en het aanbod is nog niet groot en concurrerend genoeg. Op de productie daarentegen, kunnen we wel al invloed uitoefenen. We kiezen leveranciers die bewust bezig zijn met duurzaamheid en hernieuwbaarheid. Die bijvoorbeeld hernieuwbare energie en hernieuwbare grondstoffen toepassen. Het spreekt ook voor zich dat ons hout FSC gecertificeerd is en voldoet aan de Europese houtverordening EUTR en voor 2025 aan de aangescherpte EUDR. Goed beheer van de bossen waar ons hout en bamboe vandaan komt is voor ons topprioriteit.”
Nog meer producten in de NMD
Felix werkt momenteel aan het verzamelen van data voor nog meer LCA’s, onder andere voor het assortiment WPC (hout kunststof composiet) van hun merk Fiberdeck®.
“Deze producten brengen we uit onder onze merknaam Fiberdeck® en deze bestaan voor 95% uit gerecycled materiaal. We zijn nieuwgierig naar de MKI van deze producten, alhoewel dat niet de belangrijkste reden is dat we dit doen. We vinden dat je als producent eerlijk en transparant moet zijn over wat je doet, zodat mensen goede keuzes kunnen maken. Bewuste keuzes, omdat ze inzicht hebben. We hopen dan ook dat zoveel mogelijk producenten hun producten en materialen laten opnemen in de NMD."