Hoe realiseer je een MPG van 0,5 of lager, een verkenning van scenario’s
Er blijken meerdere circulaire (ontwerp-)strategieën beschikbaar waarmee een lage MPG (kleiner dan 0,5) is te realiseren.
Dit is een van de conclusies uit het onderzoek van W/E-adviseurs. Het adviesbureau baseert zich op een praktijkonderzoek naar de milieuprestatie van een tiental gerealiseerde woningprojecten en op basis van een scenariostudie.
In opdracht van het ministerie van BZK , City Deal Circulair en het Netwerk Conceptueel Bouwen heeft W/E adviseurs een verkennende studie uitgevoerd vanuit de vraag hoe de woningbouw tot een lage MPG-score kan komen. Aanleiding voor het onderzoek is de vraag of de voor 2030 aangekondigde verscherping van de MPG-eis (van 0,8 naar 0,5) kan worden vervroegd naar het jaar 2025.
W/E adviseurs constateert dat de gerealiseerde ‘koploperprojecten’ uit het onderzoek en de scenariostudie met bijna 300 gebouwvarianten laten zien dat een (zeer) lage MPG mogelijk is. Volgens het adviesbureau laten de praktijkprojecten zien dat een lage MPG-score wordt bereikt door traditionele bouwmethoden en energieconcepten te optimaliseren en door gebruik te maken van biobased producten. Het rapport wijst erop dat er nog niet zo vaak wordt ingezet op strategieën als hergebruik & recycling, industrieel bouwen en levensduurverlenging. Er is dus nog een potentieel aan strategieën die ook benut kunnen worden.
Bij de tien projecten uit het praktijkonderzoek zijn ook gebouwopnames en interviews uitgevoerd. Eén van de vragen betrof de afwijking tussen de MPG-scores in de vergunningaanvraag en de daadwerkelijke realisatie. Deze bleek bij deze projecten gering, met daarbij de kanttekening dat het juist projecten betrof waar zorgvuldig op een lage MPG is gestuurd. Men gaf aan dat de afwijking bij de meeste ‘standaard’ projecten groot is. In de interviews is ook aandacht besteed aan de bij de projecten ervaren belemmeringen. Hier kwam onder andere de behoefte naar voren om het duurzame gebouwontwerp beter in de MPG-berekening te kunnen modelleren.
De bevindingen uit het praktijkonderzoek en de scenariostudie zijn voorgelegd aan een groep van experts uit de praktijk. De opgehaalde inzichten werden bekrachtigd. Ook hier was de roep om een aanzienlijk verbetering van de handhaving (toetsen en sanctioneren) te horen. De wet kwaliteitsborging biedt een kans om ook ‘as-built’ te toetsen.
Daarnaast zijn diverse verbeterpunten met betrekking tot het stelsel van milieuprestatie benoemd, zoals de nauwkeurigere modellering van het gebouw, de beschikbaarheid van meer productkaarten in de NMD- database en het beter waarderen van de voordelen van industrieel bouwen.
Het onderzoeksrapport is daardoor niet alleen bruikbaar als een hulpmiddel voor ontwerpers en bouwers van woningen om een lage MPG-eis te realiseren, maar ook als een concreet handvat voor de verbetering van het stelsel.